پنج شنبه, 09 فروردين 1403

amoozeshyar

AMOOZESHYAR STU

AMOOZESHYAR asatid

AMOOZESHYAR personel

ertebat riasat habibi

vaght moshavere

telegramm

instagram-page

masiryab

taghvim

masiryab

emam_khomeyni_logo

BannerVahedha

 

 اولين همايش منطقه اي معماري ، عمران و نقشه برداري به ميزباني آموزشكده فني و حرفه اي سما مشهد

اولين همايش منطقه اي معماري ، عمران و نقشه برداري به ميزباني آموزشكده فني و حرفه اي سما مشهد و با حضور معاون آموزشي و پژوهشي سازمان سما ، مدير حراست سازمان ، رئيس شوراي سياستگذاري استاني سما ، سرپرست مركز آموزشي و فرهنگي سما مشهد ، اساتيد و فرهيختگان دانشگاهي و دانشجويان ، روز ششم شهريور ماه در هتل آبان مشهد برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومي سما مشهد : در اين همايش يك روزه ، سرپرست مركز آموزشي و فرهنگي سما مشهد ، در آيين افتتاحيه همايش ، هدف از برگزاري همايش را ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در آموزشکده هاي سما دانست و فراهم ساختن زمینه‌ای جهت بروز رشد مستمر و استفاده بهینه از پتانسیل‌های موجود در میان اساتید، دانشجویان و فرهیختگان دانشگاهی، ایجاد ارتباط محکم و هماهنگی بیشتر میان دانشگاه و مراکز اجرایی، تولید علم در دانشگاه، ارتقای سطح دانش و آگاهي دانشجويان و اساتيد در ارتباط با مفاهيم و ارزش هاي نوين رايج در دنياي امروز را از ديگر اهداف اين همايش بيان كرد.

محمود مدرسي مدارس سما را الگويی براي سایر موسسات تحصیلی دانست و افزود : بسیاری از فعالیت‌های مدارس سما در مشهد، الگو و مبنای دیگر مدارس و موسسات آموزشی است .

وي همچنين با اشاره به اينكه مقوله مهارت و توسعه منابع انسانی در کشور متولی ویژه‌ای ندارد خاطر نشان كرد :  این موضوع به‌طور دائم در بین وزارتخانه‌های مختلف رفته است.

مدرسی با بیان اینکه قرار بر‌این بود نهادی تشکیل شود که این موسسات را حمایت کند اما به سرانجام نرسید، اظهار کرد: دانشگاه‌ علمی و کاربردی و فنی و حرفه‌ای با تاسیس خود قصد داشتند که تحولی در این عرصه ایجاد کنند، اما دانشگاه آزاد با این عمل خود، سعی کرد قدمی بزرگ در این راه بردارد و بخش مهارت‌آموزی در دانشگاه حضور پررنگ‌تری داشته باشد و از تربیت نیرو و هم‌چنین پژوهش‌های این بخش غافل نباشد.

سرپرست مركز آموزشي و فرهنگي سما مشهد عنوان کرد: آموزشکده‌های سما در مشهد در خصوص تامین مالی برای توسعه فضای آموزشي خود با مشکلاتی روبه‌رو است ، اما علي رغم تنگناهاي اقتصادي در سال گذشته و جاري ، 200 میلیون تومان به موضوع پژوهش اختصاص داده‌ است و هدف بر آن است که توسعه آموزشکده‌ها با کارهای بنیادی همراه باشد.

مدرسی با بیان اینکه خدمات دانشگاه آزاد در حال حاضر بر هیچ یک از هموطنان پوشیده نیست و دانشگاه آزاد در گستره بین‌المللی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: دو خدمت ویژه در دستور کار دانشگاه آزاد است که امیدواریم اثرات مطلوب این خدمات در آینده بتواند اثربخش باشد.

در ادامه همايش ، رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامي مشهد با بيان اينكه شرايط و الزامات معماري امروز با گذشته بسيار متفاوت است ، افزود : در گذشته تمام اصول ساخت‌وساز و فنون را معماری خطاب می‌کردند و  تفکیک امروزی معماری و عمران به طراحی داخلی و شهرسازی از آن روزگار ناشی شده‌ است.

دكتر محسن طبسي گفت: در قدیم معمار همه‌کاره و در اصطلاح مدیر پروژه یک بنا بود و در واقع برای همه قسمت‌های یک بنا فکر و نظر داشت و آن را اعمال می‌کرد اما امروز نگاه تجزيه‌گرایانه علم مدرن، معماری را به طراحی محدود کرده ‌است.

رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد در ادامه عنوان کرد: در دوراني که تغییرات حکومتی رخ داده‌است شاهد آن بودیم که اهالی فرهنگ و هنر در مقابل این تغییرات ساکت ماندند و چه بسا بسیاری از آن‌ها در این تغییرات از بین رفته‌اند.

طبسی اظهار کرد: به عنوان مثال در هنر و معماری دوران قاجار با سبک و سیاق جدیدی مواجه می‌شویم که به دلیل تغییر حکومت‌، هنر معماری از دوره قبل منقطع و هنري با ویژگی‌هایی جدید به‌ وجود آمده ‌است و از طرف ديگر مي‌توان گفت قطع آموزه‌های سنتی با از میان رفتن هنرمندان نيز همراه بوده است كه اين مساله دوره‌ها‌ي جديد هنري را به وجود مي‌آورد.

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد نيز كه به اين همايش دعوت شده بود ، در خصوص اهميت رشته دانشگاهي GIS گفت : رشته «GIS» و« نقشه از دور» از نظر وضعيت كاري و تحقيقاتي رشته‌هايي هستند که چشم‌انداز خوبی را می‌شود برای آنها پیش‌بینی کرد.

دكتر روزبه شاد افزود : رشته «GIS» رشته‌اي ميان رشته‌هاي عمران و كامپيوتر محسوب مي‌شود كه افراد در آن با سيستم‌هاي اطلاعاتي و همچنين تصمیم‌گیری و نحوه مديريت آشنا مي‌شوند.

وی ادامه داد: رشته «GIS» تركيبي از زمان و مكان است. يعني فيزيك و رياضي در اين رشته با هم ادغام مي‌شوند.

شاد عنوان کرد: در اين رشته نقشه‌برداري محيط موجود در واقعيت مدل‌سازي مي‌شود. فعالیتی كه در معماري و عمران به طور متداول انجام مي‌شود. در جهان روابط واقعي وجود دارد و زمان و مكان در پديده و در جهان واقعي است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: در «GIS» محيط واقعي را ديجيتال می‌نماییم. روابط و داده‌هاي واقعي را در نظر گرفته، اندازه‌گيري و آنها را وارد سيستم مي‌كنيم. «GIS»  به ما در تصميم‌گيري در مورد يك سازه و يا يك طرح کمک می‌کند. و از این طریق اطلاعات دقيق‌تر و سريع‌تر مورد پردازش قرار می‌گیرد. به عنوان مثال يك محل را براي يك سازه شناسايي مي‌كنيم و از طریق «GIS»  عملیات مورد نظر را انجام می‌دهیم. مثل مكان يك پل و... .

شاد تصریح کرد: در حال حاضر سازمان‌هاي اجرايي كشور اعم از دولتی و خصوصی، در تصميم‌گيري‌ها و مديريت خود از اين سيستم‌ها استفاده مي‌كنند.

وی خاطرنشان کرد: «GIS» داراي مباني علمي و كاربردي است كه در مهندسی عمران و معماری از آن استفاده مي‌شود و همچنين مي‌تواند شاخص مطلوبي براي تحقيقات در آينده باشد.

رییس آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما مشهد ، واحد برادران ، نيز در اختتاميه اين همايش ، با بيان اينكه همايش و سمينارهاي علمي، تلاشی در راستاي اغنای روحيه جستجوگري و كاوشگري جامعه علمي و دانشگاهي است ، افزود: برگزاری همایش‌های علمی براي كسب معلومات و اطلاع از يافته‌هاي جديد در عرصه علم و دانش است؛ همچنین این همایش‌ها به تجمیع تجربیات، برقراری ارتباط مستقیم پژوهشگران، محققین و علم‌آموزان می‌شود و زمینه‌ای را برای ایجاد فعالیت‌های جمعی فراهم می‌کند.

مرتضي علوي ادامه داد: سياست‌هاي آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما مشهد در زمينه برگزاري همايش‌هاي علمي بر آن است تا هر چه بيشتر بر غناي علمي اين همايش‌ها افزوده و اولويت‌هاي آن را با اولويت‌هاي سازمان سما و نيازهاي جامعه منطبق کند.

رییس آموزشکده فنی و حرفه‌ای سمای مشهد تصریح کرد: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، یکی از سیاست‌های اصلی مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است.

وي اضافه کرد: به این علت که آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي باعث مي‌شود كه جوانان كشورمان، فرصت‌هاي بهتري را براي ورود به بازار كار در اختيار داشته باشند و در همين راستا تلاش مي‌شود كه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در دانشگاه آزاد و در قالب سما توسعه یابد.

وی خاطرنشان کرد: زماني كه دانشجو مهارت و توانمندي فني و حرفه‌اي داشته باشد، مي‌تواند در كوتاه‌ترين زمان ممكن جذب بازار كار شده و در كنار اين مهم، فرصت‌هاي بهتري نيز براي ادامه تحصيل برایش فراهم شود.

علوی اضافه کرد: خوشبختانه در اين بخش نيز، طي چند سال توفيقات خوبي كسب شده‌است و انتظار مي‌رود كه با روندی جدی‌تر و هر چه كاملتر دنبال شود.

رییس آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما اظهار کرد: در حال حاضر تعداد آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما در سطح كشور ، 120 آموزشكده است كه بيش از 120 هزار دانشجو در اين آموزشكده‌ها در حال تحصيل هستند؛ در آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما مشهد هم‌اکنون نزدیک به 3000 دانشجو در 13 گرایش آموزشی، در قالب 9 گروه آموزشی در حال تحصيل هستند.

وی افزود: انتظار مي‌رود با توسعه فضاهای آموزشی و افزایش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نظیر برگزاری این‌گونه همایش‌ها، شاهد توسعه بیشتر این آموزشکده‌ها و فعالیت‌های آنها باشیم.

رییس آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما گفت: در اولین همایش «منطقه‌ای معماری، عمران و نقشه‌برداری»، 151 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که با توجه به این که این همایش اولین تجربه‌ آموزشکده‌های سما در این رشته است، امری شگرف است که از میان آنان بنا به نظرات داوران، 70 مقاله از نظر علمی پذیرفته شد که در نهایت 48 مقاله جهت چاپ، 10 مقاله به صورت پوستر و 11مقاله جهت ارائه انتخاب شد.

وی ادامه داد: خرسندیم که با برگزاری همایش «منطقه‌ای معماری، عمران و نقشه‌برداری» بستری علمی فراهم شد تا بزرگان و پژوهشگران معماری، عمران و نقشه‌برداری گرد هم آمده و امکان نشر و ارائه دستاوردهاي علمي و نقد و بررسي اين يافته‌ها را در محیطی علمي محقق نمایند.

علوی افزود: پیشنهاد برگزاری اولین همایش «منطقه‌ای معماری، عمران و نقشه‌برداری» را برخی از اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی معماری و عمران آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما مشهد در سال 1391 در جلسه پژوهشی مطرح نمودند که پس از کسب مجوزهای لازم از سازمان سما به همت حوزه پژوهشی آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما مشهد و با حمایت معاونت محترم سما، شاهد برگزاری این همایش بودیم.

رییس آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم دومین همایش «معماری، عمران و نقشه‌برداری» را در سطح  ملی و در آینده‌‌ای نزدیک و هر چه با شکوه‌تر برگزار نماییم.

در اين همايش همچنين، صاحبان مقالات پذيرفته شده در همايش ، هر يك به ارائه و بيان مقاله خود در حضور هيات داوران پرداختند و قرار شد از بين مقالات ارائه شده ، پس از نظر هيات داوران ،سه مقاله برتر در سايت همايش اعلام و در فصلنامه مقاوم سازي و بهسازي به چاپ برسد.